Dioecesis na papíře
V dobách staré (i když ne úplně dobré) římské říše byla pojmem diecéze označována finančně-správní jednotka. Neznámý přispivatel Wikipedie přímo tvrdí, že "císař Diocletianus tímto názvem označil nově zřízené správní jednotky nadřazené provinciím."
Církve uznávající "apoštolskou posloupnost" daly pojmu nový obsah. Církevní právo mluví o diecezi takto:
"Diecéze je část Božího lidu, která je svěřena do pastýřské péče biskupovi v součinnosti s kněžstvem tak, že, spojena se svým pastýřem a jím skrze evangelium a eucharistii v Duchu Svatém shromážděna, ustavuje místní církev, v níž je skutečně přítomna a působí jedna svatá katolická a apoštolská Kristova církev."
(Kodex kanonického práva, kán. 369.)
katechismus následovně:
"Místní církev, kterou je diecéze (nebo eparchie), se rozumí společenství věřících křesťanů ve společenství víry a svátostí s jejich biskupem posvěceným v apoštolské posloupnosti."
(Katechismus katolické církve, čl. 833.)
(Katechismus katolické církve, čl. 833.)
o biskupovi potom čteme toto:
"Aby se v církvi stále zachovalo evangelium celé a živé, zanechali apoštolové jako své nástupce biskupy a podstoupili jim své učitelské místo."
(Katechismus katolické církve, čl.77)
(Katechismus katolické církve, čl.77)
A realita?
Zeptáte-li se českého katolíka: "Co pro tebe znamená tvá diecéze?" dost možná dostanete odpověď, ze které byste mohli vyčíst, že "místní církev" není než administrativním, formálním nahromaděním farností. Biskupovi pak připadá nemilá funkce zajišťování oblíbených kněžských přesunů..ne, od toho tady máme generálního vikáře..tedy nástupce apoštolů de facto nemá jinou než reprezentativní funkci...
Nepříjemný obraz, není-liž pravda? A nebo je to tak správně a církevní dokumenty pouze vyjadřují pohlednými definicemi mnohem syrovější skutečnost? Proč potom společenství, proč apoštolské učitelské místo biskupa?
Modlíte se za svou diecézi, nebo jste ji "dali k ledu"?
Komentáře
Tak pro mě osobně moje diecého hodně znamená. Nevím, jak bych to řekla, ale prostě jsem s ní spjatá... A jestli se za ni modlím? No, teď si uvědomuji, že přímo ne. Ale k ledu ji rozhodně nepouštím:) Nicméně začít s modlitbou za ni není tak špatný nápad;-)
Diecéze pro mě znamená velmi mnoho. Při přejezdu do jiné diecéze mám trochu srovnatelné pocity jako při přejezdu státní hranice. Jinak vztah k diecézi jsem získal jednak účastí na diecézních akcích, kam přijedou lidi z celý diecéze, aby vytvořili jedno společenství, dále zejména zapojením se do přípravy takových akcí, to dá člověku hrozně moc, když udělá něco pro svou diecézi, nebo pro mládež své diecéze. A taky se za ni občas pomodlím, nebo si zasoutěžím v diecézní soutěži: http://www.biskupstvi.cz/rokdieceze/
Identifikovat se se svou diecézí - to je jistě základ. Diecézní akce jsou výborná věc - jestli to má někde žít, musí se tam něco dít..Ale možná mně překvapivě chybí i něco (v článku kritizovaného) formálního. Využiji pěkné analogie se státem. Stát má své svátky, při kterých jeho hlava pronese řeč, které si díky celoplošným médií těžko nevšimnete. Regionální média potom přinášejí zprávy o životě tohokterého regionu..A zde je přece něco víc než region..
Pro přidání komentáře se musíš přihlásit nebo registrovat na signály.cz.